Na zonneschijn enorme regenval en sneeuw - Reisverslag uit Čatež ob Savi, Slovenië van Midl-Molenaar-ruesink - WaarBenJij.nu Na zonneschijn enorme regenval en sneeuw - Reisverslag uit Čatež ob Savi, Slovenië van Midl-Molenaar-ruesink - WaarBenJij.nu

Na zonneschijn enorme regenval en sneeuw

Blijf op de hoogte en volg

23 Mei 2015 | Slovenië, Čatež ob Savi

Montag 18. Mai
Heerlijk uitgerust opgestaan en er gaat niets boven je eigen bed.
Het weer werd super mooi en zelfs warm. Ik kreeg Theresa want Ingrid ging het 50 cm hoge onkruid veld maaien. Ongelooflijk wat er zo in een week op komt en ook heel veel bloemen nu. Ze heeft de tomatenplanten al verpot want die waren ook zo groot geworden. Doordat het hier de afgelopen dagen zo nat was konden ze voor vandaag niet maaien.
Ik ben gaan poetsen en opruimen en de laatste was gedaan, daar was ik gisteren gelijk al mee begonnen. Afspraak voor de katten gemaakt en kan straks gelijk om 13 uur bij de dierenarts komen voor hun inentingen en jaarlijkse grote beurt en voor Felicia ook maar tandsteen verwijderen aangevraagd. Ze heeft het heel erg en poetsen lukt niet. Ze heeft daardoor steeds ontstekingen aan haar tandvlees. Dus maar vroeg eten, grilplaat buiten, grilgroente , Kartoffelpuffers en de Cevapcici uit Slovenie en genieten . Terwijl we aan het grillen waren hoorden we van beneden in de tuin hmmmmmmmmm lekker dus kwamen Ingrid en Theresa helpen opmaken.
Dan met Fiep en Felicia naar de dierenarts, weer heel wat eurootjes lichter aan de inentingen, speciale tandpasta voor beide die de bacterien doden in de bek , speciaal spul wat in de voeding moet waardoor de tandsteen gaat afbrokkelen en voor Felicia iet voor haar vieze oren. Fiep wordt over 2 weken aan zijn tandsteen en ontstekingen in zijn bek onder narcose geholpen. Voor dat laatste moeten de rekening dan nog komen. Joehoe we hebben huisdieren, hardstikke lief kan ze niet missen maar het kost af en toe best veel geld.
Daarna met Ingrid samen harde arbeid in de tuin. We hebben dat grote ronde stenen spiraal uit elkaar gehaald maar dan moesten alle stenen eruit gehaald worden en elke keer als we een ronde hadden aarde scheppen en opnieuw stenen eruit halen. Dan hebben we samen een boom geveld en de metalen delen van de spiraal aan de voorkant van het huis op het verhoogde deel vastgezet en met stenen deels gevuld nog niet klaar maar om 18 uur waren we het zat. Hopen dat het morgenochtend nog steeds mooi weer is want er komt weer heel slecht weer aan. Dan kunnen we het afmaken.


Dienstag 19.Mai
Helaas donker en somber maar droog en warm. Dus vanmorgen met Ingrid in de tuin begonnen om af te maken wat we gisteren begonnen zijn. Dat is gelukt en met droog weer. Opa paste op Theresa. Dan heb ik de pannenkoeken gebakken en hebben we gezamelijk gegeten.
Theresa is sinds gisteren overdag helemaal zindelijk , ze doet alles op de wc, zo maar van het ene op het andere moment. Als je aan haar vraagt of ze een groot meisje is dan zegt ze nee ik ben Theresa.

Nellie , wij hebben dan ook wel een voorsprong met samen 7 kinderen dan is de kans op kleinkinderen ook groter en de oudste zoon wordt dit jaar 40 en de jongste 24 en de rest er tussen in.
En ja kleinkinderen zijn geweldig en dan hebben wij tot ons geluk ook nog eentje in de buurt. Want we wonen samen in het huis van Jannick onze jongste zoon en zijn vriendin Ingrid en hun dochter Theresa. We hebben daar ons eigen appartementje.

Helaas kan Jannick pas weer in Juli vrij krijgen want er moet een flinke heuvel in de tuin afgegraven worden zodat er een speelplaats voor Theresa op kan komen, een schommel en glijbaan.
We kunnen in die tussentijd wel de stenen gaan verwijderen. Misschien kan hij een keer een maandag of een vrijdag vrij krijgen zodat we een lang weekend hebben om te werken. Daar moet je toch veel werk in kunnen verzetten als je alles goed voorbereid.
Ik heb nu bakken met aardbeiplantjes op het balkon. Er waren er zo veel in die spiraal maar daar wilden ze geen vruchten in geven nu maar hopen dat het nu wel gaat lukken. Ingrid heeft er ook in haar Gemüsegarten en in bakken gezet.

In de avond had ik mijn 1. SPÖ bijeenkomst, ik heb het er erg naar mijn zin gehad. Een terugblik op de Gemeindewahl en toekomstvisie, de Landeswahl, het Frühlingsfest en punten die binnen Gröbming spelen. Zoals de hondenpoep aanpak, er komt een speel en uitlaatveld , er worden zakjes en info naar de hondenbezitters gestuurd enz. De meeste mensen nemen dit goed aan. Dan kwam mijn vraag kan er dan ook aan de Gastgebers gevraagd worden om het ook aan hun gasten met hond door te geven ? Gelijk heel veel bijval, zelf heb ik gezien dat van het hotel achter gasten de hond bij onze buren uit lieten en de volgende dag waren wij aan de beurt met drollen op de oprit. Het wordt aan het toeristenbureau gemeld. Dan kwam stratensanering aan de beurt en ik kon het niet nalaten me er ook mee te bemoeien en vroeg naar de voetpaden en de aandacht daar voor. Kon ik een voorbeeld geven , uiteraard kan ik dat en gaf aan dat je van de Stoderstrasse tot aan het rode kruis super kan lopen met een mooi voetpad en dan houdt het op , we moeten in principe 3 x een drukke straat oversteken om bij het winkelcentrum te komen. Dat is voorbij als het voetpad ik denk een kleine 25 meter door loopt. Daar kwam zo veel bijval en rumoer op en er werden gelijk nog wat van die punten aangeven. Dan vond onze vice Burgermeister Thomas Reingruber dat ik als geengageerde burger me ook maar even moest voorstellen na een kleine introductie van hem en vroeg me Nicolette zeg even wie je bent aan de de mensen. (Annemarieke ik ben je spiegel nog niet vergeten voor de Holland Siedlung)
Tja dan voel ik me wel heel erg in de kijker staan maar goed ze weten nu wie ik ben.
Dat alles ging onder genot van een drankje in mijn geval een lekkere Ennstaler Classic wijn (blau Frankisch dacht ik) uit 2008. Dan nog even heel snel met zijn allen het verkiezingsplaatje van onze kandidaat voor de landeswahl in het Dahoam magazin gestoken. Wat in een kleine 10 minuten helemaal klaar was. Voelde bijna als vroeger toen de kinderen folders liepen en als ze geen tijd hadden ik als moeder het mocht doen. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat er een kandidaat uit Gröbming aan de Landeswahl mee doet. En ook nog eens een jonge man , nu maar hopen dat het voor hem (en voor ons) gaat lukken . Een genoeglijke avond gehad.
Terug gelopen naar huis en het was gewoon warm.

Mittwoch 20.Mai
Ajakkie weer, mistig nat en regen-
Jannick bracht Theresa om 8 uur en ging werken. Boven sneeuwt het en her en der zijn in het land al problemen door de sneeuw bv de Brennerpas. Al die toeristen zonder winterbanden en kettingen en uiteraard het vrachtverkeer zonder.
Ik had eerst een afspraak bij de huisarts over de voedings supplementen die ik gebruik , daarna gelijk wat boodschappen gedaan.
Hoop karweitjes gedaan .
Ik vind het geweldig dat Theresa zindelijk is. Het gaat meestal goed.
Ze was vandaag een beetje tegen de klippen op maar daar weten Opa en Oma allebei wel raad mee. Dit viel niet altijd in goede aarde bij haar maar het is niet anders want wij bepalen de regels en niet zij. Ze moest tot 20 uur blijven want Mama werkt en Papa had nachtdienst bij het RK.

Donnerstag 21.Mai
Nog steeds heel veel regen en hoger sneeuw en het lijkt te zakken de grens.
Met Jan samen naar Liezen even snel wat boodschappen halen, was heel hard nodig want de kasten raakten leeg. Ik doe meestal niet echt inkopen in de vakantie tijd en zeker geen diepvries. We waren eerst dat weekje naar Frankrijk en dan dat weekje naar Slovenie en in het weekje dat Diuane er was ook niet echt boodschappen gaan doen.
Eerst even naar de Landena in Stainach daar vooral de diepvries weer mee aangevuld en verse melk, yoghurt enz. Dan door naar de Lidl , daar vonden we ook een schoenopruimsysteem wat ons wel wat leek dus 2 dozen meegenomen zodat we die ook eindelijk kunnen gaan ruimen.
Staan we bij de kassa staat ineens Danielle achter ons , ze had onze auto zien staan. Hardstikke leuk om elkaar zo snel weer te zien. We moesten nu niet zo ver als de vorige keer (Graz) en leuk dat ze de moeite even nam om ons te begroeten dat maakt je dag helemaal goed. Ze had vanmorgen haar winterbanden eraf laten halen en heeft nu sneeuw !!! Wij gelukkig nog niet.
Omdat we aardig hadden ingeslagen vonden we het voor vandaag wel weer genoeg en ik hoefde niet verder te zoeken naar een schoen opbergsysteem. Dat er nu zo maar eentje bij de Lidl lag naar ons zin was gewoon een meevaller. We zochten al sinds de nieuwe deuren en ramen want daarna hebben we de oude hoge kasten niet meer terug gezet. Ook nog 2 Fucksia´s gescoord voor het balkon. Wilde niet meer zo veel neerzetten maar kan het niet laten.
Thuis gekomen kwam net de postbode aan met 2 grote pakketten voor ons, eindelijk na 5 weken is mijn balkon eethoek gekomen. Dan maar een broodje gegeten want het was allang etenstijd en dan vanavond maar warm.

Ik baal want ik krijg nog steeds niet mijn fotos op mijn site en omdat hij sommige wel en andere niet is het veel uitzoeken en ik krijg ze ook niet op volgorde. Balen!!!



Freitag 22.Mai
Zo wat een mist , zo erg hebben we het hier nog niet gezien. Later trok het wat meer op en kan je ook overal de sneeuw op de bergen zien liggen. Het is hier gelukkig niet zo heel erg laag gekomen en we er last van hebben. Koud is het niet met 8 graden.

Gisteravond eindelijk een fotoboek kunnen maken en kunnen bestellen. Ook na uren lang werk (wat anders heel snel gaat) fotos opgeladen op de site en ook nog in de goede volgorde gezet. Hoop dat ze snel wat aan de site doen en alles weer naar behoren werkt want het is niet het internet.
Els je kan dus weer 2 dezelfde fotoboeken van mij verwachten, ik hoor het wel als ze zijn aangekomen. Dan hoor ik wel hoe ze eruit zien en of de fotos er ook echt in staan en hoeveel bladzijden . Dank lieve zus.

Vanmorgen ging Theresa voor het eerst met Mama en Papa naar de Kindergarten. Ze mocht komen kennismaken van 8 tot 10 uur. Eerst hield ze Mama goed vast maar daar aangekomen liep ze aan de hand van de juf mee en zwaaide ze naar Mama. Ik weet hoe dat voelt.
Thuis gekomen kwamen ze voorbij en ze is erg lief geweest en de kinderen mogen haar omdat ze op hen toe gaat. Ze wordt nog net niet door hen rond gedragen. Nu moet ze wachten tot September als het nieuwe schooljaar weer begint en ze 3 jaar is.

Samstag 23 Mai
Het hoost en hoost en had ik al gezegd dat het hoost?? Er valt nu net zo veel regen als normaal in de hele maand mei. Dus ook erg mistroostig weer , Jannick had gisteren al de centrale cv aangemaakt want het was koud. Bij ons is het nu in huis uit te houden maar in d avond toch maar de houtkachel aangemaakt want het wordt een lange avond als we het songfestival af willen kijken. Dan koelt het toch wat te veel af als je alleen maar stil zit. Wat hier als water naar beneden komt is boven sneeuw dus er valt her en der ook behoorlijk sneeuw. Er zijn al overstromingen en modderlawines en ook verklausingen. Die Verklausingen moeten door de brandweer weg geruimd worden anders kan het heel slecht aflopen want dat zijn boomstammen hout en andere rommel die hoog in de bergen een beek verstoppen dan gaat er steeds meer hout troep enz. achter verzamelen en ook heel veel water en als dat dan doorbreekt komt alles naar beneden en neemt nog meer mee op zijn pad. Dan kunnen er echt enorme rampen ontstaan.

Jannick kwam vanmorgen Theresa brengen en we lagen nog in bed en dan kruipt zo´n warm lijfje tegen je aan en houdt met geweld je oogleden open onder roepen Oma??? Opa???
Dan maar onder een dekbed op de bank en kinder tv kijken.
Opa ontbijtje voor Theresa gemaakt wat erin ging als of koek was.
Om half 1 kwam Jannick ook thuis en hebben we samen gegeten. We hadden vandaag verschillende dingen op het programma staan om te gaan doen maar de enorme regen weer hield ons er van. In Lengdorf waren er tractorrennen en in Hohentauern was de Keltenlauf . Daar hadden we Theresa dan haar eerste hardloop wedstrijd willen laten lopen, 150m voor de mini´s.
Jan zat de krant te lezen en zei ineens in de bios is vanmiddag Shaun das Schaf. Dus samen met Theresa naar de bios gelopen om toch een frisse neus (vooral een erg natte) te halen en de benen even te strekken. Ze vond het helemaal geweldig en ging helemaal in de film op , we hoorden haar lachen en toen het schaap moest huilen was ze helemaal verdrietig. Jan en ik hebben vooral keihard geschaterd van het lachen, een film die we ook aan volwassenen kunnen aanbevelen.
We hadden een zakje met een soort kaasdingen voor haar gekocht en die heeft ze onder de film weg gegeten. Dan was de film afgelopen en ze wilde geen jas aan en niet naar huis. Maar ja dat moest toch echt, dan bij de Stefflback wilde ze daar naar binnen om koffie te drinken ( ze bedoelt iets lekkers eten of ijs eten). Maar dat wilden Opa en Oma ook niet dus nog bozer. Met enige moeite hebben we haar thuis gekregen . Thuis was het snel over . Ze is nog tot half 8 bij ons gebleven en dan ging ze met Papa naar beneden want Mama kwam ook al bijna thuis.
Wij zijn er weer helemaal klaar voor, het songfestival.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 28 Juni 2015
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 8043

Voorgaande reizen:

23 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn 10. reis

Landen bezocht: